Om Anne

Kunsten at kunne.

I snart hundrede år har den såkaldte avantgarde kunst beskæftiget sig med at nedbryde den klassiske tradition i kunsten. Særligt i årene efter 2. verdenskrig og kulminerende i dag har kunstmarkedet været oversvømmet af masseproducerede abstraktioner, installationer og konceptkunst. I dagens Danmark dominerer disse værker overalt på museer og i gallerier. Det skal her nævnes at Danmark altid har haft ry for at være mindst 30 år efter udviklingen. For der er sket noget i den store verden. Tendensen går tilbage til hvor man slap, til det figurative og skønne i kunsten. Sidst manifesteret i udstillingen ”Wunchwelten” på det prominente udstillingssted Schirn Kunsthalle i Frankfurt Am Main, hvis leder er berømt for at have en af de bedste næser for hvor kunsten går hen.

Anne Gyrite Schütt er gået imod den herskende trend og har altid arbejdet i den klassiske tradition. Hun kan tegne, har altid sin skitseblok ved hånden, og hendes med stor kunnen udførte malerier gengiver figurative menneskeskildringer baseret på hendes filosofiske betragtninger omkring tid og rum. Et hovedværk er Anne Gyrite Schütts to sammenhørende store oliebilleder forestillende en soldat på slagmarken henholdsvis i Middelalderen og i Nutiden. ”Margrethes soldater”.

Anne Gyrite Schütt har udført flere portrætter som bestillingsarbejde af kendte personer og er fremragende på dette område. Man kan sige, at Anne Gyrite Schütt er pioner i den forvandling af kunstopfattelse som i øjeblikket finder sted i Europa og USA.

Sept. O5.

Finn L. Falkersby

Kunstsamler, -kritiker og -skribent.

(1934-2007)